En kunde som jeg netop har afsluttet en opgave for sagde, du har virkelig ryddet op i skufferne for os. Meget rammende. Som kun kunder kan sige det (lytter du til, hvad dine siger?). For rodede skuffer er et fantastisk billede på, hvordan mange virksomheder (idéerne i deres ejeres hoveder) ser ud.

Skuffe_rod

Du kender det sikkert fra andre sammenhænge – du har en skuffe, hvor du opbevarer forskellige ting, du måske får brug for (læs: det gør du aldrig). Og sådan en skuffe findes også i de fleste virksomheder.

Her ligger idéer, der aldrig er blevet til noget. Måske fordi de ikke er gennemtænkt. Måske fordi de faktisk er dårlige. Her ligger også målgrupper, du egentlig gerne vil arbejde for, men som ikke helt passer ind. Her er en masse ydelser, der spjætter i mange forskellige retninger. Her er budskaber, oh masser af budskaber, du ikke lige kan vælge imellem.

Skuffen er i det hele taget fyldt med darlings – og som Mark Twain sagde, er der kun en ting at gøre ved dem: Kill them. All of them.

Det er svært. Ikke kun fordi det gør ondt at slå dine darlings ihjel. Men også fordi du ofte mangler det professionelle klarsyn, der erstatter smerten med det guldæg, du får i stedet for.

Sådan et fik den kunde, hvis skuffer jeg netop har ryddet op i. Guldægget var et produkt – en idé – der blev løftet op til et unikt begreb, en konceptuel overligger, der kan rumme tusindvis af produkter – og giver idé til tusindvis af målrettede og målgruppespecifikke produkter.

Når jeg tænker på Christine Eilvig fra Millionøsemetoden og hendes billede på, at der ikke kan komme nye toge ind på perronen, før de gamle bliver sendt væk – også en slags oprydning omend af den lidt tungere slags – kunne mange nok sprede deres budskab med væsentlig større succes ved at få tips til at rydde lidt op i virksomheds-skuffen … måske skulle min næste workshop handle om netop det?

(Giv mig endelig et praj, hvis du synes, sådan en workshop ville være en idé).