Mange kan skrive. Derfor sparer de på professionel sparring på teksterne til deres website og bruger pengene på programmering og layout. De glemmer bare en væsentlig ting: Fænger indholdet ikke, sælger de ingenting.
Tænk engang på et foredrag, du har været til. Eller en underviser, du havde i skolen. Der stod en mand eller en kvinde, der vidste en masse, men fik det ud på en måde, der var r*vkedelig. Ingen hørte efter. Ingen kunne huske det bagefter. Ingen følte sig genkendt, imødekommet og ramt på investerings-punktet (det behøver ikke kun handle om penge, det kan også være tid, goodwill, interesse og lysten til at fortælle videre).
Sådan er mange tekster, der er skrevet af folk, der kan skrive. Fordi de ikke har lært de få trick, der gør, at de skriver fængende – og sælgende (den slags lærer man nemlig ikke i skolen, ligesom Word’s stavekontrol heller ikke kvitterer med en rød streg, når det skrevne ikke fænger og sælger nok. Desværre).
Jeg kunne græde snot, når jeg læser de mange websites, der på overfladen ser professionelle ud, men er fulde af informativ tekst fra ende til anden. Det er nemlig i min optik uprofessionelt. Også hvis det gælder en webshop.
Som kunde vil jeg nemlig kun én ting: Jeg vil tales til på en måde, der viser, at du forstår mine inderste suk og største udfordringer – og har opskriften på, hvordan jeg løser dem!
Dét er professionelt! Dét tager udgangspunkt i kundens behov! Det siger noget om at lytte … i stedet for bare at skrive navlepillende!
Derfor indleder jeg også min “Fra Budskab Til Fængende Webtekst” workshop med at afsløre forskellen på information og kommunikation. Nej, okay – du får den her (der er så meget andet lærerigt i den workshop alligevel).
INFORMATION ER UDDYBENDE, OBJEKTIV OG RATIONEL
KOMMUNIKATION ER OVERFLADISK, SUBJEKTIV OG EMOTIONEL
– OG SÆLGENDE!
Hvad er din webtekst?
PS Hvis du ikke har skrevet den endnu, så skulle f***** da stå i at bruge alle de kræfter og al den tid på skriveprocessen, når du nu kan lære de få fængende og sælgende trick en gang for alle!