Jeg hører ofte, at “teksten ikke må være for lang”. Men hvornår er tekst for lang? Svaret er aldrig.
Hvis teksten hele tiden fortæller læseren mere af det relevante og indsigtsfulde stof, han eller hun er kommet efter, vil den aldrig virke lang. Tekst – eller alt andet for den sags skyld – virker nemlig kun lang, når den er kedelig. Set i det lys kan selv en tekst på to linjer virke for lang (bare tænk på en Facebook-opdatering).
Måske har du selv prøvet det? At sluge en bog på flere hundrede siger, selv om den til at begynde med, virkede lang. Sådan føltes det bare ikke. Måske har du også læst webtekster, hvor du måtte scrolle ned og ned og ned … uden at du et sekund kedede dig.
Der er nemlig stor forskel på, om tekst er lang eller langtrukken. Det handler altid om at kommunikere så kort og præcist som muligt … men derfor kan teksten jo sagtens være lang. Som jeg læste forleden, er noget (heller ikke en tekst) ikke perfekt, når du ikke har mere at tilføje – men derimod når du ikke har mere at fjerne.
Tro mig, jeg bruger timer på at fjerne. Så mine kunder kun står tilbage med knivskarpe budskaber. Og der er aldrig nogen, der taler om lang eller kort tekst, når vi først når der til.