Let me present … mit interview med diva Dorte Lytje fra divapower.dk Lærerig læsning, fordi konceptet har givet Dorte succes på rekord tid. Fordi hun dyrker sit koncept ned til mindste detalje. Fordi det har kant. Fordi det er hende. Fordi det gør hende bemærkelsesværdig. Fordi hun er hudløs ærlig, når hun fortæller om sin rejse. Og fordi hendes budskab er noget, de fleste kvinder sagtens kan h/gøre igen og igen (jeg kan i hvert fald, når jeg altså ikke lige render rundt og leder efter min hammer … eller min opvaskebørste):
Hvad er dit budskab i den succesfulde virksomhed, du har skabt?
Mit budskab til kvinder er, at de skal smide den hammer, de hele tiden slår sig selv i hovedet med. Hvis bare kvinder ville tage sig selv højtideligt på den uhøjtidelige måde, ville de blomstre meget mere! Jeg er også talskvinde for, at kvinder godt kan have ”noget på hjerte”, selvom de også elsker at være feminine.
Du synger i opvaskebørster og bader i polkaprikker, hvilke gevinster har du oplevet ved at træde i karakter på den måde?
En fantastisk ro, selvtillid og lykkefølelse indeni. Endelig er jeg på rette vej! Jeg har fundet den hylde, jeg hele livet har ledt efter. Og den opbakning, jeg har mødt, efter jeg ”sprang ud som Diva”, bekræfter mig i, at dette virkelig er min rette hylde. Når man rammer ”bulls eye” med sin livsmission, så er gevinsten stor – både på bank-kontoen og selvtillids-kontoen! Win-win!
Du har med andre ord et koncept – du har valgt din vej. Hvad krævede det at træffe det valg?
Det krævede for det første: hjælp! Diva Power er så oplagt for mig at lave, at jeg ikke kunne se det selv! Det lyder måske lidt mærkeligt … Men at turde gøre sin største svaghed til sin største styrke kræver, at nogen hjælper med at finde guldkornet i det.
Desuden er det også afgørende, at nogen holder én i hånden og sørger for, at man når i mål, når overspringshandlinger og ”ej-jeg-tør-ikke-alligevel-tankerne” står i kø. Jeg måtte have professionel hjælp til at se mig selv og mine kompetencer udefra, og SÅ blev det tydeligt. Jeg havde aldrig fundet frem til min mission uden den rette hjælp. Og kvinder skal turde bede om hjælp! Så det gjorde jeg.
Hvordan har du oplevet det, der er det eneste rigtige – at vælge din målgruppe og samtidig vælge mange fra?
TRYGT! Fordi jeg ved at dem, som er med fx i Diva Club, virkelig er der, fordi de vil ha’ MIT budskab. Det giver ro, når jeg skal optage video. Dem, jeg taler til, ved hvad de får, for de har valgt at høre budskabet fra mig – på MIN måde. Dén tryghed er ubetalelig, når man skal vove pelsen og træde ind i rampelyset.
”Kvinder der vil ha’ højt selvværd på høje hæle” er dit pay off, hvilken power giver det dig at have sådan et?
Det giver mig frihed. Frihed til at være den JEG er. Ofte føler kvinder, at de bliver dømt på deres udseende, og derfor tør de ikke ”være for meget”. Men i virkeligheden er det dig selv, der er din værste dommer. Så slutter du fred med den, er frihedsfølelsen ubeskriveligt lettende! Dét giver plads til at udfolde sin ”power” for fuld skrue!
Hvor væsentligt mener du, det er, at finde sit ene bemærkelsesværdige budskab, hvis man drømmer om (mere) succes?
Jeg mener faktisk, at det er altafgørende! Det giver ”mudder i maskineriet”, når man ikke ved, hvad ens niche og målgruppe er, for så kan man ikke tale direkte til dem. Og så bliver det ofte ligegyldigt og som at skyde med spredehagl. Når du kender dit sande budskab, kender du også din præcise målgruppe. Og det er du nødt til at for at ramme plet.