Når vi arbejder med branding, har vi grundlæggende to valgmuligheder. Vi kan gøre det på den traditions-drevne måde og den menings-drevne måde. Den første lyder sådan her: Lav noget og få folk til at elske det. Den anden sådan her: Elsk folk og lav noget, de vil elske.

Den anden skaber brandlovers: mennesker, der indgår i en relation med virksomhedens brand, fordi det giver mening for dem. Ikke fordi de er blevet overbevist. Den kræver, at alt starter med en oprigtig interesse for kundens syn på verden. Den kræver evnen til at lytte og forstå. Ikke bare finde på, løbe afsted og sælge. Den kræver, at vi ikke hele tiden – ubevidst og ufrivilligt – starter sætninger med “vi”, når vi tænker og kommunikerer. Den kræver i det hele taget et forhold, hvor man har noget sammen, der giver mening for begge partner. Hvor både virksomheden og kunden får. Og giver.

Det lyder så indlysende, men alle, der arbejder med branding, ved, at det kræver tid, flid og dedikation. Og faktisk også inspiration. Derfor har jeg her samlet en liste, jeg selv læser og finder inspiration i jævnligt – selv efter 15 års arbejde med branding på den måde, jeg synes giver mest mening.

Anbefalelsesværdigt læsestof om at skabe “brandlovers” – både internt og eksternt:

60 Minute brand strategist The purpose economy Difference

The Future Of Marketing

The go giver

 

Del endelig den læsning, der inspirere dig – så den også kan inspirere os andre!