Man taler ofte om stil og tone i forbindelse med markedsføring. En bestemt billedstil, et fjollet udtryk eller et elegant … stil er ikke så svær at forstå. Vi kender begrebet fra kunst, mode og ja, begrebet “stilforvirring”. Det er sværere med tonen. Sprogtonen.

Derfor får du her 5 hurtige tip til at vælge din tone:

  1. Sprog har nuancer, præcis som farver. Forestil dig en skrig-pink og en pudderfarve. Hvilken farve passer bedst til din virksomhed? Billede 26
  2. Hvis du valgte skrig-pink, svarer det (oversat til sprogtone) til at skrive i byde-form. Det vil sige “kom, spies og vær glad” eller i hvert fald pågående spørgsmål og sætninger, der byder modtageren op til dans. Konstant.
  3. Valgte du pudderfarven, svarer det til en mere nænsom og hensynsfuld tone. Det vil sige “vi har et positivt fokus på det liv, der venter dig“. Ikke noget med lige at byde op til dans og tilføje “hvad venter du på?“. Det er som at blande skrig-pink og pudderfarve, det er (måske pæn, men stadig) stilforvirring.
  4. Din tone hænger også sammen med de udtryk, du bruger. Undgå igen stilforvirring. Vælg enten “Working Brunch – workshops for sultne selvstændige” eller “Passion Brunch – workshops for ildsjæle, der vil brænde igennem“. Men bland ikke udtryk, der hører til forskellige universer.
  5. Det er en god øvelse at beskrive din tone – både hvis du selv skriver eller får andre til det. Og lad dig endelig ikke nøjes med ligegyldigheder som “positiv, vedkommende og målrettet”.

Interesseret i at lære mere om, hvordan din tone bliver unik, professionel og sælgende for eksempel på dit website? Så se her