I sommerferien læste jeg en artikel i Politiken om kokken Mette Sia Martinussen, hvor hun blandt en masse andet klogt var citeret for noget i retning af, “at du ikke kan lave en nærværende gryde, hvis du ikke kender din gæst“. Spot on. Vil du være nærværende i din “gryde”, så følg de 3 tip her:
- Kend din gæst, din kunde, din klient, din læser eller hvad du kalder den, du tilbyder dine ydelser eller produkter til så godt, at du ved, hvad der falder i hans eller hendes smag. Husk, det handler ikke kun om, hvad du kan lide – for det giver ikke rigtig noget, hvis andre ikke tager godt imod det.
- Husk at der er forskel på, hvad du skal servere hvornår, hvis du vil være nærværende. Prøv engang at forestille dig dine ydelser eller produkter som en menu – hvad ville være bedst som appetizer, som forret, som hovedret og som dessert? Og har du en lokkende avec i gemmerne, som det ville være synd at snyde parate sjæle for? (Der er ikke noget bedre end en tjener, der tilbyder det, man netop havde i tankerne, vel?)
- Lad være med at over-krydre. Gør det, du tilbyder, enkelt og spiseligt. Tænder din “gæst” ikke på hovedingrediensen i din gryde, kan du aldrig krydre dig til succes.
Tak Mette Sia Martinussen, for at gøre en markedsførings-sandhed bredt anvendelig. Af og til forstår vi bare bedre, når det handler om … gryder.